Seminarium 3 maj – hur når man världen med design?
Det dalsländska designprojektet Ur Skogs tredje seminarium handlar om försäljning. Genom att lyssna och lära av de goda exemplen vill vi hämta in kunskap till projektet och bygga upp ett varumärke som håller in i framtiden. Denna gång har vi bjudit in fyra personer, Ulla-Lisa Thordén, Sindre Magnusson, Anders Färdig och Otto von Busch, vilka ger fyra olika perspektiv på frågan; Hur når man världen med design? Hur hittar vi kunderna… hur hittar kunderna oss?
Välkommen till projektet Ur Skogs tredje seminarium!
Seminariet är gratis och öppet för alla, men föranmälan krävs.
Not Quites läckra lunchbuffé och fika serveras i anslutning till seminariet och beställs i samband med anmälan. Pris 190 kr inkl. dricka, eftermiddagskaffe och kaka.
Lunchbuffén är komponerad av caféprofilerna från Not Quite i Fengersfors.
Föranmälan till seminariet och till lunch och fika, skickas senast den 29 april till: barbro.erlandsson.bratt@steneby.se
Glöm ej att ange hur många personer du anmäler och om du/ni har speciella förbehåll; vegetariskt etc. Lunchreservationen är bindande från sista anmälningsdagen den 29 april. Endast 120 platser. Först till kvarn!
Seminarieprogram
Tid: Tisdagen den 3 maj 2011 kl. 09.30–15.45
Plats: Stenebyskolans samlingssal, Dals Långed, 1 trappa upp i huset vänster om biblioteket.
Moderator: Claes Boman, designstrateg och delaktig i VGregionens tankesmedja kring design och kulturella näringar. Projektansvarig för den nya säljsajten http://www.welovethisproduct.com/.
9.30–10.00
Registrering/kaffe/fralla samt betalning av lunchavgift 190 kr.
10.00–10.10
Helen Backlund projektledare för Ur Skog presenterar Fyrklövern och hälsar välkommen.
10.10–10.15
Claes Boman, moderator inleder samt informerar om sajten »we love this product«.
10.15–10.35 Att näringslivsutveckla kultursektorn
Sindre Magnusson är processledare för Västra Götalandregionens handlingsplan för kulturella och kreativa näringar. Han är också regionens ansvarige för de fem utvecklingsprojekt som regionen finansierar och där Ur Skog ingår. Han berättar om handlingsprogrammet och ger sin syn på Ur Skog-projektet och vad han tror behövs för att göra det framgångsrikt.
10.35–11.00
Frågor & frukt
11.00–11.40 Kulturens rödluva möter den kommersiella vargen – sätt rätt värde på dig själv!
Ulla-Lisa Thordén är välkänd och anlitad säljcoach och föreläsare som särskilt intresserat sig för kulturskaparnas villkor. Hon har skrivit många böcker om egenföretagandets mödor. Den senaste; HJÄLP luspank och idérik: överlevnadsguide för säljskygga kulturskapare var nominerad till Årets marknadsföringsbok 2010. Ulla-Lisa Thordén kommer att ge konkreta tips för hur man som säljskygg kulturskapare ändå kan bli framgångsrik egenföretagare.
11.40–12.00 Frågor
12.00–13.00
Lunch – en härlig Not Quite-buffé serveras.
Meny
Varmrökt lax från Håveruds rökeri serveras med örtsås
Gravad lax från Håveruds rökeri serveras med hovmästarsås smaksatt med hjortron
Getostterrin med ost från Dalsspira mejeri serveras med örtolja
Potatissallad med ramslöksvinegrette
Krispig sallad på tidiga primörer
Grönsallad med syrade rotfrukter
Hembakat bröd och vispat smör
13.00–13.45 Hur når man världen med skandinavisk design?
Anders Färdig har en bakgrund från Höganäs och Boda Nova. 1992 grundade han Design House Stockholm, ett företag med världsomspännande spridning. Design House Stockholm arbetar som ett bokförlag, köper enstaka designidéer och utvecklar dem till färdiga produkter, med allt vad det innebär av patentfrågor, tillverkning, marknadsföring och försäljning. Hela tiden med formgivaren i centrum. Design House Stockholm exporterar ca 40 procent och totalomsättningen i butiksledet är närmare 250 miljoner kronor.
13.45–14.15
Tid för frågor. Kaffe och kaka.
Havtorn- och kolatårta serveras med kaffe och te.
14.15–14.55 Om gerilladesign, självförtroende och etsy.com
Otto von Busch arbetar som forskare vid HDK, Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg. Ottos avhandling handlade om modehacking och han ser på designfrågor ur ett medskapande »gerillaperspektiv« där konsumenten har del i makten. Otto berättar bland annat om sitt besök hos handarbetssajten www.etsy.com:s högkvarter i New York. Etsy säljer handgjord design över hela världen.
14. 55–15.45
Tid för frågor och en sammanfattande diskussion som leds av moderator.
Vad är Ur Skog?
Ur Skog är ett designprojekt i Dalsland som finansieras av Västra Götalandsregionen och drivs av kultursystemet Fyrklövern, det vill säga Dalslands konstmuseum, Halmens hus, Stenebyskolan och konstnärskollektivet Not Quite. Syftet är att, med seminarier, workshops och en öppen designtävling, ta fram en kollektion vackra och funktionella produkter Ur Skog; som i uttryck och känsla lyfter fram Dalsland som designlandskap. Med skogen som inspirationskälla och träet som råvara.
Målet är att skapa ett starkt varumärke och en affärsorganisation som kan leva vidare och skapa nya arbetstillfällen inom kultursektorn och småindustrin i Dalsland.
I förlängningen kan Ur Skog-projektet växa till att också innefatta tjänster/upplevelser i skogen med företag som speciellt vänder sig till turisten.
Idéer, tips eller frågor? kontakta: Helen Backlund, projektledare,
Dalslands konstmuseum 0703-540 098
Läs mer om kultursystemet Fyrklövern:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar